Sidor

2 september 2011

Om två guldgrävande stadsbor

 Det tog någon timme. Blöt om fötterna, hungrig och tjurig som en femåring var jag. Sen hittade vi kantarellerna, skogens små guldklimpar. 
 Varje höst i tre år har jag tänkt att jag ska ut och bejaka mina pensionärssinnen och plocka svamp i skogen, men det har liksom inte blivit av. Många ursäkter har jag, den ena sämre än den andra.
 "Ja, men det är väl bara att vi åker" sa Jonas sådär självklart. Så nästa morgon tog vi varsin hink, en flaska myggspray, en kamera och lite kakor och for mot första bästa blandskog vi kunde hitta.
 Trattkantarellhinken fylldes snabbt.
 Här är jag - med det nöjdaste svampplockarleendet på hela östgötaslätten.
 Lingon hittade vi också massvis av. Men de smakar ju blaj, så fick följa med hem på kort istället.

Nu består köket av svampfötter, barr, larver, spindlar och mossa. Och snart två mackor med smörstekta kantareller på.

Inga kommentarer: