Sidor

1 november 2010

Om det förbaskade rummet.

I fredags morse vaknade jag ganska tidigt, konstaterade att min hals fortfarande värkte som bara den och stannade hemma. Jag tittade ut över rummet och gottade mig i att jag minsann var sjuk och inte alls behövde städa eftersom jag var sjuk och ynklig. Tills det slog mig att hyresvärden skulle komma förbi vid lunch och hålla visning för de som kanske vill bo här efter oss. Smärre panik. Jag städade mitt rum, jag plockade undan i hela huset och dammsög, bäddade ett antal sängar och eldade doftljus i badrummen. Som om en inredningskommitté skulle svänga förbi.

Min städningsmetod är enkel; jag städar inte alls. Jag bara gömmer och omplacerar saker. Allting ligger egentligen fortfarande framme, bara upplagt på en stol istället för på golvet eller undangömt i påse. Häri ryms till exempel fem kvitton, två dvdfilmer, en maskeradmask och en tygstuva.

På garderobsgolvet finns alla möjliga sorters lådor och påsar, i väskorna ligger scarfs och halsdukar och en burk hårfärg.

..och kvar blir alltid alla dessa förbaskade kläder från ett gammalt filmprojekt. Högen tar aldrig slut hur mycket jag än stryker, jag blir tokig. Men nu slängde jag fram några av de finare plaggen och låtsades att det hela var någon slags installation istället. Visningen var över på sju minuter, jag bakade scones som jag knappt kunde äta och sedan återgick jag till att dåsa i sängen.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Vet du om de ville behålla vardagsrumsväggen eller inte?

Unga fröken Karlsson sa...

Vet inte än, jag gav mitt telefonnummer till bovärden som skulle ge det till de som tackade ja till lägenheten. Håll tummarna! :)