Sidor

3 december 2010

Om världens godaste.

Jag har börjat med någon helmärklig ovana. MidnattsSkypandet som jag och den kära sysslar med till följd av väldigt osynkade arbetstider medför att jag är väldigt väldigt trött om dagarna. Varje dag tänker jag att jag ska låta bli och lägga mig tidigt. Men så kommer jag hem, tar en tupplur som en liten pensionär, och blir så pigg att jag stannar uppe och pratar på Skype halva natten som en sextonåring. Igår var jag så pigg att jag bestämde mig för att laga en gryta som tar typ en timme att göra, strax innan elva på kvällen. Jag vet inte vad jag tänkte. Annat än att grytan är världens godaste.

Ner i köket, fram med pepplistan.

Plocka fram alla ingredienser. Rött matvin, grönsaksbuljong, tomatpuré, lagerblad, salt&peppar, timjan, morötter, champinjoner, gullök, purjolök, vitlök, steksmör, kyckling (eller vad man nu vill ha) och potatis.

I princip allt ska skäras i bitar. Först steker man kycklingen med salt, peppar, buljong och timjan. När den fått färg kan man ha vinet och några pressade vitlöksklyftor. Sen häller man i morötter, purjolök, lagerbladen, gullöken och champinjonerna (som man ska steka lite innan). Rör ihop och kläm i lite tomatpuré.


Stek eller koka lite potatis vid sidan av, låt grytan koka tills den ser klar ut. Tadaa. Servera!

Sen var jag kanske lite tröttare än vad jag ville erkänna. Men av någon anledning var jag vaken till tre i alla fall. Och gick upp halv sju. Tack och lov att jag får sova ut imorgon, annars hade jag stupat. Men grytan var i alla fall värd det. Helt klart.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Nykär som en och annan fjortis ja =)
Får jag smaka lite gryta ikväll?

Malin sa...

Haha, när jag läste att du skulle laga en gryta, trodde jag att det var själva grytan som hade gått sönder. Följt av "Vad menar hon med att den är världens godaste?!" Vet inte hur dum man (=jag) får lov att vara ibland. Tur att det fanns bilder som hjälte att klarna upp lite!

Jonas sa...

Jag trodde inte att jag kunde bli sugen på kycklinggryta till frukost, men bilderna i kombination med texten bevisade motsatsen.