Sidor

24 april 2012

Om blöta skogsvägar och kaffedränkta klänningar

Så var det dags att spela in filmen som Jonas skrivit manus till, och där jag skulle sminka, sköta kostym och vara inspelningsledare. Vi packade bilarna fulla med utrustning och kakor (hurra!), och begav oss ut i skogen.  
Jonna, Johan och Emelie. Skådespelare, skådespelare och skripta.
Jag hade dränkt ett par vita klänningar i kaffe innan vi åkte, för att de skulle se lite äldre och slitnare ut. Blev ganska fint faktiskt! Tänkte bara inte riktigt på att det skulle ta lite tid att torka, så de fick hänga på tork i träden i väntan på tagning. KlantLina.
Jonna sminkades och fick, i knappa plusgrader, stå i bara en tunn tunn klänning, barfota på den blöta skogsvägen och huttra. Usch, stackars skådespelare ibland. 
 Jonathan och Linus. Ljud och B-foto.
Pär som skötte A-foto, och så Jonas såklart, som regisserade.
Sa jag att det var kallt? Sjukt kallt! Men så hittade jag lite tussilago och kom ihåg att snart.. snart är våren här.
Jonas viftar, instruerar, förklarar och pratar.
Själv hade jag det inte så värst stressigt, promenerade runt lite i den vackra skogen.
Insåg att nio gånger av tio, så är mina skogsutflykter i samband med en filminspelning. Känns ju lite.. skevt.
Nåja, tillbaka på inspelningsplatsen. Alla var jätteduktiga, effektiva och professionella. 
Jonna sprang barfota i den kalla skogen. Fram och tillbaka tills det blev rätt.
 
 
 Jag värmde mig i bilen och roade mig med ofokuserade självporträtt.
Nästan klara! Jonna fick tvätta av ansiktet lite och klä sig varmt, i väntan på att de sista scenerna skulle filmas färdigt.
Sedan var det klart! Vi packade ihop oss igen, kom hem till Norrköping och sov i typ ett dygn efter denna intensiva inspelningshelg. Nästa vecka blir det mer filminspelning, men då blir det monster och annat med Crazy Pictures!

1 kommentar:

Linda sa...

Känner igen det där med att stå och frysa i minusgrader. Det är ta mig tusan inte glamoröst att vara skådespelare alla gånger!