Sidor

14 november 2012

De två första dagarna i Paris!

Så var det äntligen dags. Vi skulle till Paris!
Jag var så sinnessjukt nervös, dödsångest nästan. Trots att jag har flugit typ hundra gånger - apatisk panik.
 Men allt gick ju bra, såklart! Efter en liten busstur var vi äntligen framme i Paris. Ett par timmar ägnades åt att hitta till hotellet, vars gatunamn inte fanns på en endaste liten karta, men sen började vi strosa runt i Montmartre!
Magarna kurrade, så vi hittade en liten mysig restaurang undangömd på en sidogata. Personalen kunde nästan ingen engelska alls, och vår gamla bortglömda skolfranska räckte inte så långt den heller - så nästan hela menyn gestikulerades fram!  
Och notan skrevs direkt på bordet. När vi skulle gå, skakade vi hand och sen bara log vi resten av kvällen.
Nästa morgon vaknade vi på hotellet, med utsikten mot innergården och de fina franska hustaken.
Vi åt en mastodontfrukost! Baguetterna och croissanterna var löjligt goda.  
Jonas, med det lilla kaffeberoendet, upptäckte att nästan allt kaffe i Paris består av 97% mjölk plus en skvätt klent kaffe. Ja, ni ser ju hur paniken skymtar bakom leendet.
Men han fick klara sig. Nu skulle vi iväg! Jag vet inte hur många franska hus, balkonger och hustak jag fotade under veckan. Älskar Franska Hus.
Metron lärde vi oss bemästra ganska tidigt, så vi for överallt med den.
 Dagens första anhalt var Eiffeltornet.
Ungefär här, i hissen, började min höjdskräck spöka.
 Men utsikten var så värt det.

Efter det var det tänkt att vi skulle fortsätta turista, men kvarteren var så fina så vi bestämde oss för att gå vilse istället. Vi strosade och gick helt enkelt åt det håll som såg mysigast ut.
 Hamnade på en uteservering.
 Även här var kommunikationen sisådär, men efter lite pekande och skratt och gestikulerande fick vi faktiskt precis det vi hade tänkt oss på bordet.
 OST. Nöjd.
Vi gick vidare och hittade en exklusiv chokladaffär. Vi vågade knappt gå in, butiken var kameraövervakad, hade gästbok och kostymklädd personal, men vi tog mod till oss och köpte fyra små praliner av den snorkiga personen vid disken.
Åh. Så många bagerier och konditorier överallt. Det blev många många stanna-och-dregla-pauser. 
 Köpte till slut en varsin macaron.
O S T .
 Vi svängde in på, vad vi trodde var, ett café. Men det var kanske världens mysigaste cocktailbar!
Kan varmt rekommendera det här stället. Urmysig personal, och så himla fin inredning.
Jonas, fortfarande med kaffeabstinensen, beställde en Irish Coffee. Jag tog dagens andra glas vin.
Efter ett par timmars strosande i vilsenhet, ville vi åka vidare.
Besökte en kyrka som ni kanske känner igen.
 Väldigt häftigt.
 Sen stod vi på utsidan och pekade på alla delar som syns i "Ringaren i Notre-Dame".
Vi åt en gång till, på ett inte så supercharmigt ställe, och promenerade i vad som verkade vara ett turiststråk. Blinkade neonskyltar, inkastare utanför restaurangerna och souvenirbutiker överallt. Vi åkte tillbaka till Montmartre och drack billiga drinkar resten av kvällen istället.

4 kommentarer:

Maja sa...

Åh, Paris är bäst. Jag har som mål att åka dit en gång per år och senast var jag där för bara några veckor sedan.
Var låg cocktailbaren? :)

sv: Ja, egentligen är nog de där berså-ljushållarna äggkoppar. Men de funkar fint med ljus i också:)

Kristin sa...

Åh vad fint ni verkar ha haft det! Frankrike-längtan sätter in även hos mig. Mera, mera!

Linnea sa...

Å herre gud! Du får mig verkligen, verkligen, VERKLIGEN att vilja åka tillbaka till Paris! Jag bara sitter och drömmer när jag läser det här inlägget!

julia sa...

mysigt!