Sidor

17 december 2012

Svart och svårt, rökiga caféer och fotoautomater

Lucka nr. 17 i Emilys julkalender: En bild på dig som tonåring.
Okej, jag kunde inte bara välja en (ni kanske har märkt vid det här laget att jag har svårt för det generellt), det fick bli fyra stycken från mina tonår istället.
Jag fann en subkultur av hårdrock, nu-metal, sotade ögon och alternativa kläder någon gång i åttan. Facebook fanns inte än (alla födda efter '95 flämtar), och jag hade mitt internetliv på Helgon. Efter ett par mystiska alias som dimman, blodspår och mefistofeles, så blev det det något mer självdistanserade SvarochSvår. Jag var alltid klädd i svart. I högstadiet var det pösiga byxor, nitbälten, adidasskor, palestinasjal och för små t-shirtar - som utvecklades till långa kjolar, tokhöga kängor och krossad sammet i gymnasiet. Jag och min vän Emelie hängde på Blue Fox i Stockholm, suktade efter pojkar med dreads och sökte efter mystiska ep:s och bootlegs av Korn, Slipknot, Tool och allt möjligt.
Mina vänner i gymnasiet såg ut såhär. Vi hängde i stora gäng på caféer på den tiden då man fortfarande fick röka på caféer (jag gjorde det dock inte), och pratade om allt på denna jord. Som livet, kärlek, musik, hjärtekross och fester. Och en massa annat. Som, hrm, vampyrlajv till exempel. ANYWHO.
Typ såhär såg jag ut. Det här var också på den tiden då fotoautomaterna i stan fortfarande var roliga, och inte kostade nästan hundralappen, så jag har en gedigen samling svartvita fotoautomatsfoton hemma. Mest självporträtt. Fotoautomaten var nog förresten den bästa självporträttsapparaten innan digitalkameran och iphonen. Eller nej, är fortfarande. Ja, och det var Unga fröken Karlssons tonår, ungefär. Liiite annorlunda nu dårå.

(Psst! Känner ni till någon gammal, svartvit, ej passfotoanpassad, inte-så-dyr fotoautomat i Göteborg? Säg till!)

Inga kommentarer: