Sidor

8 november 2011

Om jakten på den svenska folkloren

En av anledningarna till att jag var i Stockholm i helgen, var för att jobba med en kortfilm. Det är en somalisk kortfilm som ska visas under en föreställning i december.
Regissören ville blanda traditionella somaliska kläder, med någorlunda tidlösa kläder anpassade efter ett mer nordiskt klimat. Så jag skrev en lista på alla ställen jag kunde komma på, och gav mig ut på klädjakt.
Jag var ute i säkert fyra timmar.
Så. Himla. Mycket. Kläder.
Och så mycket annat distraherande saker, som typ hela Bondegatan och Skånegatan.
Det var nästan tur att jag inte hade tid att gå in, annars kanske jag hade kommit hem med den här.
Eller dessa!
Men jag fortsatte att vandra vidare, på jakt efter någon slags svensk folklore.
Och med lite hopplock från sex-sju butiker, kände jag mig nöjd.
..om jag kunde försörja mig på det här skulle jag vara i lilla himmelriket tror jag.

Inga kommentarer: